Wednesday 14 September 2011

Perantauan Meruntun Sekeping Hati Erti Keterasingan..

salam semua...

saya menulis di kaki bukit bertemankan bunyi cengkerik pada waktu sepertiga malam...suasana di kampus tidak ubah seperti di negara luar.sejuk, dingin dan berkabus..bezanya di sini sekarang berkabus kerana jerebu, bukan kerana suhu yg terlampau sejuk..apepun, saya tetap teruja dan gembira di mana saya berada dalam mencari setitik pengetahuan dalam selautan ilmu Tuhan...

saya menitipkan hari yang agak penat pada hari ini..sedari tengah hari 13.9.2011 saya menggagahi dari rumah kakanda di Kota Damansara ke Gombak terasakan satu perjalanan yg agak jauh dan mendebarkan. Hingga terasakan seluruh tulang belulang ini turut menggigil menari bersama dengan enjin motor yg berkuasa kecil..alhamdulillah, ke kampus saya sudahi dan smpi jam 3.30 petang.

argh, masa terlalu cepat, saya bergegas ke LRT Gombak untuk ke KL Sentral. hari ini saya ingin bertemu teman sekerja saya yg akan lanjutkan pengajian di Pusan, Korea Selatan. jujurnya, saya teramat teruja untuk bersamanya di KLIA walaupun sebenarnye perjalanannya pada 11.45 malam...

tapi, xkan mungkin kerana sekadar bertemankannya saya habiskan rm70 untuk trip ulang dan alik menggunakan KLIA Express KL Sentral- KLIA, saya juga melaksanakan amanah pensyarah saya di kampus untuk mengambil kain sampin/songket yang akan dihadiahkan kepada bekas Rektor tempat saya mengaji ini. Majlis penghargaan akan di adakan Isnin depan. ini satu penghormatan pada saya untuk membawa kain songket yg di bawa oleh teman saya ini dari Trg untuk diserahkan kepada Rektor yg banyk berjasa pada universiti pada hari ini. 14.9.2011.

berbalik pada teman saya ini, saya dapat lihat pada wajahnyer perasaan keterujaan untuk ke Korea dan saya seolah2 turut berkongsi persis saya ingin pergi bersama. saya sudah lama ingin juga merasai perjalanan ke luar negara..namun, tujuan saya bukan sekadar melancong,namun ingin mencari dan menjadi sebahagian komuniti di sana..namun,apakan daya, Allah itu maha adil perancangannya..saya berada di sini untuk tujuan yg sama seperti teman saya itu,lanjutkan pelajaran..itu tidak mengapa, tapi perasaan untuk merasai negara org sentiasa ada dalam hati..insyallah, tahun depan saya akan berkunjung juga untuk program lanjutan penyelidikan..;) di mana cerok dunia akan saya terokai, kita tgk dan lihat sahaja...

agak,mencemaskan ketika mana teman saya ini beratur untuk check in nama, dimaklumkan namanya  dan isteri tiada dalam list penumpang korean airline. saya pun agak cuak dan pelik sedang innetary slip dari agent yg tempah penerbangan tersebut ada padanya..huhuhu..teman saya sudah down dan kecewa hingga bagasi nya tidak mahu diambil malah menyuruh isterinya yg sedang mengandung untuk meletakkannya di dalam troli. mana mungkin itu berlaku, saya sendiri gagahi mengambil beg2 itu dan menghalang isterinya dari mengangkat beg2 yg berat itu sementara teman saya sibuk menelefon wakil universiti yg menguruskan tiket penerbangan tersebut dgn agent penerbangan.

saya menenangkan hatinya namun ia masih belum mampu selagi tiket tiada di tangan..sebenarnya, teman saya masih beruntung kerana MAS juga ada menawarkan penerbangan yg sama dan waktu yg sama (awal 15 minit; 1130pm) ke destinasi korea dan ketika itu masih ada 3 kekosongan..saya menyedari betapa teman ini sedang diberi ujian kecil dalam berjihad mencari ilmu disamping berdoa agar wakil universiti dan agent penerbangan dapat menempah seat itu segera yng mungkin...

sementara menunggu jawapan getir dari pihak terlibat, pandangan saya terarah pada sekumpulan anak2 muda berpakaian lengkap blazer, tie dan berkopiah berkumpul seperti dalam satu bulatan mendengar taklimat. dari sumber yg didengari mereka ini juga menerima nasib yg sama seperti teman saya, tiada nama dalam penerbangan cuma destinasi mereka ke timur tengah..agak terkilan kelihatan wajah mak ayah yg dtg menghantar anak2 ini dengan harapan anak mereka belajar ke sana tetiba tersangkut dengan masalah agent penerbangan yg menempah penerbangan gagal berbuat demikian..mereka sgt ramai..mm..mgkn dalm 20 atau 30 org kot..anak2 muda ini sudah berasa kepanasan dgn apa yg berlaku hingga ade yg sudah menanggalkan blazer dan melonggarkan tie masing2..saya tidak tahu ape kesudahan kepada mereka ini..dalam kekalutan menemani menenangkan hati teman saya, kumpulan anak2 muda ini sudah hilang di pandangan...moga nasib mereka baik2 aja dek kekalutan dan kerakusan agent penerbangan yg sekadar ingin mengaut keuntungan..mungkin ya atau tidak, wallahu'lam...

alhamdulillah, tiket MAS teman saya ini bersama isteri telah disahkan oleh pihak universiti melalui panggilan telefon..sekalung tahniah juga pada seksyen cuti belajar yg cekap dalam mengendalikan masalah ini..ketika itu jam sudah hampir 1030pm dan saya masih berada di KLIA menunggu teman saya..sesudah berjaya check in dan mendapat boarding pass, hati saya masih mahu belum pergi..saya mahu melihat teman saya lenyap dari mata setelah masuk ke departure post..bagi saya itu satu kepuasan alang2 sudah berada di situ...

kami bersalaman mungkin buat kali terakhir bagi tahun ini mungkin..kapan bila bisa bersua..mana mungkin saya ke sana, mungkin menunggu teman saya ini pulang ke Malaysia satu masa nanti...memandangkan isterinya mengandungkan anak sulong mereka. andai sukar di sana, teman saya ini akan menghantar pulang isterinya pulang bersalin di Malaysia..itu katanya, belum tentu benar dikotakannya..hihi..

sebelum hilang dari pandangan saya ingin teramat mengabadikan gambar mereka sekelamin untuk kenangan saya menemani mereka mengharungi ujian kecil ini dalam mencari ilmu..kaki saya sgt lenguh berdiri sedari saya sampai di KLIA jam 630pm hingga beredar jam 1045pm dan tiba di kampus ini jam 12.15am..huhuhu.saya katakan padanya, tidak mengapa gambar saya tidak di abadikan bersama kerna tiada siapa yg sempat tolong mengambilkan gambar ketika itu, cukup gambarnya dan isteri dapat diabadikan.."kamu tahu saya yg mengambil gambar kamu ini..;)".

pesan saya pada teman, andai saya bisa ke sana melawat dirinya, layan lah saya..hehe..kalu ngak bisa saya ke sana, ingatilah saya ketika Winter Sonata....
Selamat Terbang Teman..Hairil & Isteri

"Mencari Sesuatu Dalam Kepastian"

No comments:

Post a Comment